Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
1000050511   Indaguem sobre el so en espais de ciència. Petits talents científics
2019-2020   Curs. Educació Primària
  
   24/10/2019 - 1/4/2020 (20 hores) de 17:45h a 19:45h
   CosmoCaixa
   c. Isaac Newton, 26 (Barcelona) 
  
Format   Presencial
Organització   Consorci d'Educació de Barcelona
  
   Les dues primeres sessions es realitzaran al CosmoCaixa, la resta de sessions a l'IMEB.
  
Accessos   Plànol
Inscripció   12/09/2019 - 27/09/2019
  
Descripció i   Metodologia:   Descripció de l’activitat

El programa Petits talents científics organitza un curs de formació per tal de fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’infantil i primària. Se seguiran els processos següents:

1. Els i les mestres reben, en primer lloc, una actualització científica i metodològica sobre els continguts a transmetre i la manera com fer-ho; en segon lloc, el curs proposa un conjunt d’experiments i propostes de modelització que es poden fer a l’aula de forma senzilla per tal que els alumnes adquireixin el coneixement mitjançant la indagació; finalment, es discuteixen totes les orientacions pedagògiques necessàries per dur a terme un projecte amb els alumnes en el context de l’escola.

2. Els docents participants han de dur a terme a la seva aula un projecte d’aprenentatge científic basat en la creació d’un espai de ciència que permeti l’experimentació i la descoberta autònoma del seu alumnat l’experimentació i en la realització d’una petita recerca sobre el so.

3. Es clourà el curs amb les Fires d’experimentació (31 de març i 1 d’abril de 2020, a CosmoCaixa, c. Isaac Newton, 26) on es mostraran els espais que han creat i provat els docents amb el seu alumnat. Així podran conèixer com experimenten amb la seva proposta els infants d’altres escoles, i alhora el seu alumnat podrà descobrir, de manera autònoma, els espais presentats per altres mestres. A més podran gaudir de les propostes del Lab sobre rodes (Umanresa) i d’activitats científiques per a infants de 3 a 7 anys.

Organitzen: Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi)
Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB)
EduCaixa-Obra Social “la Caixa”

  
Objectius   • Fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària.
• Proporcionar recursos i orientacions pedagògiques als centres educatius per tal que actualitzin els continguts científics i tecnològics dels currículums escolars i puguin aplicar la pràctica experimental i la recerca en els processos d’aprenentatge.
• Afavorir l’intercanvi, el diàleg i els projectes compartits entre els docents i els experts de les entitats i institucions en diferents àmbits del coneixement científic i tecnològic.
  
Continguts   Continguts
L’objectiu d’aquest curs és facilitar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de la implementació de l’organització en espais de ciència a l’aula. El tema central dels espais serà el so i com es pot afavorir la indagació amb els infants per comprendre’l. Quines característiques han de tenir les propostes per què siguin enriquidores pels infants des del punt de vista de la ciència?, amb quins materials?, quins processos d’aprenentatge ens interessa que passin?, quin hauria de ser el nostre paper com adults? Durant el curs es donarà resposta a aquests reptes a partir de l’anàlisi d’experiències i de la creació de noves propostes, d’una manera dinàmica i participativa. Sobre aquestes temàtiques durem a terme les sessions següents:
Sessió 1 (24/10/19), Com treballem el so en un espai de ciència.
Sessió 2 (07/11/19), Taller pràctic sobre el so: experimentació, indagació i el paper de l’adult en un espai de ciència.
Sessió 3 (21/11/19), Com dissenyar un espai de so: objectius, recursos i materials.
Sessió 4 (23/01/20), Gestió de l’aula i pautes d’avaluació.
Sessió 5 (13/02/20), Intercanvi d’experiències i seguiment de les propostes que es desenvolupin a les aules.
Sessió 6 (27/02/20), Intercanvi d’experiències i seguiment de les propostes que es desenvolupin a les aules.
  
Avaluació   La implementació de la proposta comptarà amb el guiatge de les coordinadores del curs. Aquest assessorament podrà ser presencial i en línia, especialment quan s’estigui desenvolupant el projecte de l’espai de so a l’aula.

Les dues darreres sessions de presentació de les propostes s’afavorirà l’intercanvi d’idees i les aportacions entre participants per a tenir l’oportunitat de millorar la proposta amb les mirades dels altres.

Avaluació de procediments:
En acabar el curs s’avaluarà:
• L’adequació curricular dels continguts i les activitats proposades per les formadores.
• Els materials i recursos emprats
• Les aptituds de les formadores.
  
Requisits de  certificació   Hores presencials: 6 sessions de 2 h 12
Preparació i desenvolupament d’un projecte a les aules (hores no presencials) 4
Presentació de l’espai realitzat amb l’alumnat a la Fira d’Experimentació (hores presencials que no consten a la llista de signatures) 4
Total hores reconegudes 20
  
E-mail   mpotronyi@bcn.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dijous   24/10/2019   1745   1945 
 Sessió 2   dijous   07/11/2019   1745   1945 
 Sessió 3   dijous   21/11/2019   1745   1945 
 Sessió 4   dijous   23/01/2020   1745   1945 
 Sessió 5   dijous   13/02/2020   1745   1945 
 Sessió 6   dimecres   01/04/2020   1745   1945 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent